Vad vet Amazon?

av Anders Björklund

Vad vet Amazon?

Inget varumärke eller företag känner mig bättre än Amazon. Av alla varumärken och företag som jag någonsin varit kund hos är ingen annan ens nära att känna mig på samma sätt som Amazon. Så vad är det de vet?

Amazon känner sina kunder, och de känner definitivt mig. Och jag är inte förvånad.

Ibland hör jag att andra företag säger att de vill vara som Amazon och att de vill kopiera vad Amazon gör. Jag tror att det är väldigt svårt att göra, men att tänka på det sättet kan fungera som inspiration och att vilja ta efter Amazon är definitivt en bra ambition att ha som praxis. Det är dock inte möjligt utan att ändra tankesätt och att göra en avsevärd förändring i hur de flesta företag arbetar.

Sättet att börja på är att sätta kunder, deras vanor, beteende och behov framför allt annat. Amazon har fokuserat på sina kunder och deras erfarenhet, vanor och krav från början. I min värld har de därför fokuserat på mig. Dessutom har jag aldrig spammats, glömts bort eller missförståtts av Amazon.

De har byggt ett enormt förtroende med mig från början av min relation med företaget ända fram tills nu, och de har gett mig fler och fler tjänster och produkter över tid. De startade vår relation med att sälja böcker till mig, och nu köper jag en enorm mängd saker från dem till mig, min familj och mitt företag. De vet vem jag är, vad jag vill, att jag är gift och har ett barn, att jag har ett sommarhus, var jag arbetar, att jag reser mycket och att jag är en lojal kund.

De har levererat en konsekvent upplevelse för mig sedan 1994 - i 25 år!

Andra företag måste börja med att förbinda sig till att lära känna sina kunder för att förstå hur de kan skapa de förväntade upplevelserna för dem, både online och offline. De måste identifiera några viktiga personlighetstyper och upptäcka deras unika köpmönster. Från den utgångspunkten måste de hitta enkla sätt att ligga ett steg före dem för att kontinuerligt utveckla och lösa deras problem och skapa förväntade upplevelser genom sina kunders livscykel.

Att studera beteenden och trender är en förutsättning för att förbättra upplevelserna, långt innan kunderna ens är medvetna om sina ökade förväntningar

Amazon är utmärkta på att tillhandahålla funktioner och tjänster som ändrar min uppfattning om upplevelsen, och det verkar som om de alltid utmanar gamla antaganden och deras sätt att göra saker. De effektiviserar och förbättrar min kundupplevelse hela tiden. Så det viktigaste rådet från mig till dig är; för att utvecklas måste du ständigt utmana antaganden och för att kunna göra det måste du börja med att lära dig vad du anser vara rätt i din roll jämfört med kundens förväntningar.

Ett annat råd är att du måste visa dina kunder och kunder att du förstår deras behov.

Du kommer dit om du ser uppriktigt på alla uppfattningar om ditt varumärke och gör ändringar baserat på den feedbacken. Dina kunder skriver berättelsen.

Om du vill göra det enkelt för dina kunder att göra affärer med dig ska du ta bort all friktion i kundupplevelsen. För att lyckas måste du se till att alltid sätta dina kunder i centrum av alla aktiviteter. Alla hinder för effektivitet leder dina kunder någon annanstans, oavsett vad du förklarar och tror, ​​kunderna skapar sina vägar för att ta bort friktion. Den mest värdefulla resursen alla kunder har är tid, och de uppskattar när du använder funktionalitet, lösningar och innovationer som skapar enkelhet för dem. Spendera så mycket tid som du kan för att ta reda på vad som är viktigast för dina kunder, i alla steg, och fokusera maniskt på alla dina interaktioner med potentiella och befintliga kunder.

Amazon kan vara din ledstjärna av många skäl; om du förstår att de inte är ett traditionellt företag som "bara" tillhandahåller eller säljer saker, de är ett traditionellt företag som täcker så många kunders behov som möjligt. De har förstått att ju mer de vet om mig, desto mer relevanta och personifierade kan de vara, varje gång. De vet vad mitt nästa drag är, eller kommer att bli (ibland till och med innan jag gör det) och de använder det för att driva mina framtida erfarenheter och transaktioner.

Se till att drivas av behov, att vara intresserad, snabb och ha en vilja att göra det bekvämt för nya och befintliga kunder! Ge dem kontinuerlig och kunnig support och vänlig service. Det kommer att göra dig väsentlig i dina kunders tillvaro.

Sätt dina kunder framför allt, och i fokus för allt du gör. Nu måste jag sluta skriva, Alexa ber mig gå till sängs; Jag är uppenbarligen den som lämnar vår son på dagis imorgon ... Amazon vet vad mycket få företag vet!

Och kanske måste du tänka igenom om Amazon är din framtida partner eller konkurrent?

Om du vill lära dig mer om hur du skapar en kundinriktad strategi för ditt företag trycker du på knappen nedan och bokar ett möte med mig.

Boka ett online-möte med mig

Redaktörens anmärkning: Den här artikeln skrevs ursprungligen på engelska och har översatts till svenska. Du kan läsa originalet här.

Anders Björklund
Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about how to think about onlinification and digitalisation in B2B.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera
Oh no! Could not find any posts that were tagged with “ecommerce”!