Bästa tiden för att posta på LinkedIn

av Anders Björklund

Bästa tiden för att posta på LinkedIn

Med ökningen av programvara och betald reklam är sociala medieplattformar inte bara ställen som man ansluter sig till och delar saker. De har också utvecklats till platser där företag kan bygga sina varumärken. Aktiviteter i sociala medier kan exponera ditt varumärke för mängder av individer som tillhör dina målgrupper –  och de här individerna kan förvandlas till leads och generera nya affärer.

LinkedIn är världens största affärsnätverk med över 300 miljoner aktiva månadsanvändare.

För att locka en engagerad målgrupp på LinkedIn måste ditt innehåll vara både lockande och relevant, men om du inte publicerar ditt innehåll vid rätt tidpunkt kommer de flesta följare aldrig att se dina inlägg och uppdateringar. Men hur vet man vilken som är den bästa tidpunkten för att publicera ditt innehåll och locka din specifika målgrupp? Det finns inget absolut svar på den här frågan, men du kan titta på forskningen och sedan göra ett antagande om vilken som är den bästa tiden att publicera för just din målgrupp.

Bästa tiden att posta på LinkedIn

Det är viktigt att ha koll på målgruppens beteende. Du kan genomföra marknadsundersökningar för att lära dig mer om när och hur din målgrupp är online, eller också kan du använda  dina personas (om informationen finns där). Du kan utgå ifrån att de inte hinner hålla på med sina sociala medier under kontorstid, men det finns ändå några potentiella luckor under arbetsdagen då man brukar kolla sin LinkedIn, t.ex. under lunchen eller under resan till och från jobbet. Utifrån detta kan du gissa dig till när du skulle kunna nå din målgrupp. Men inom B2B brukar folk vara fullt upptagna under arbetstid.

Många har lyckats genom att posta på LinkedIn tisdag till torsdag, mellan kl. 08:00 och 14:00, men det är inte säkert att det fungerar för alla. 

Helger och tider utanför kontorstid (9-17) är inte bra, med ett undantag: söndagskvällar. Då passar många beslutsfattare och påverkare på att maila och förbereda sig inför kommande arbetsvecka.

Sikta på någon gång mellan 17:00 och 09:00. Du kan bedöma när dina inlägg kommer att få mest engagemang genom att se på dina konkurrenters och din målgrupps beteende. Att analysera online-beteende är en utmärkt indikator inom B2B. Dina målindivider är professionella, så det är bäst att fånga dem innan de börjar arbeta, under lunchtid, när de pendlar och när de jobbar ifatt under kvällen.

Om du lägger upp innehåll på LinkedIn när de flesta i din målgrupp inte är online, får du troligen inte så många visningar och interaktioner som du hoppas på.

Om du vill bygga ett starkt varumärke på LinkedIn är det avgörande att veta när din målgrupp är på plats. Det ger dig en bättre uppfattning om vilken tajming som är den rätta när du vill uppdatera dina följare på plattformen.

Så ofta ska du posta på LinkedIn

Undersökningar visar att man inte ska publicera fler än fem gånger i veckan på LinkedIn, och att de två första inläggen ger högst engagemang. Beroende på bransch, målgrupp och vilken typ av innehåll du ska publicera, kan 3-5 gånger per vecka vara lämpligt.

Men kvalitet är viktigare än kvantitet. När du postar innehåll måste du se till att vara både tankeväckande och strategisk, och att varje innehåll du lägger upp på LinkedIn hjälper någon till insikt om något. Om du sänker kvaliteten för att klara av fem poster i veckan förstör du bara för dig själv, och LinkedIn kommer inte att visa dina inlägg lika ofta för dina följare. Algoritmen prioriterar helt enkelt bra och relevant innehåll - precis som i alla sociala medier.

Om du väljer att publicera 3-5 inlägg per vecka på LinkedIn, kan du fundera på hur du ska variera typen av innehåll. Till exempel:

Måndagar – en video.

Tisdagar – en kunskapsartikel.

Onsdagar – en presentation.

Torsdagar – en lockande statusuppdatering med uppmaning till dina följare att ge feedback eller svara.

Fredagar – en bild med text.

När du sedan utvecklar din LinkedIn-strategi bör du ständigt hålla koll på vilka innehållstyper som fungerar bäst på din sida.

En LinkedIn-strategi är som en utdragen match. Du kan testa ovanstående taktik och experimentera på egen hand. Din målgrupp är unik och du kan få värdefulla insikter om LinkedIn-inlägg när du ständigt publicerar relevant innehåll och samtidigt engagerar dig i andra branschrelevanta inlägg.

Vill du bli bättre på LinkedIn?

Om ditt företag vill börja använda LinkedIn mer effektivt finns det två sätt att komma igång:

  1. Ladda ner vår guide till hur man överlistar Linked-algoritmen. LinkedIns algoritm spelar en stor roll för hur framgångsrik ditt innehåll blir på plattformen, så du måste veta hur den funkar för att nå din målgrupp.
  2. Kika på vår LinkedIn-utbildning — vi har hjälpt många bolag utbilda sina sälj- och marknadsföringsteam att effektivisera och underlätta sitt dagliga arbete. Om dina säljare förlitar sig fortfarande på gamla Excel-filer och ett trasigt CRM-system kan LinkedIn vara nyckeln till att nå de mest relevanta kontakterna. Klicka på knappen nedan om du vill få reda på mer om detta paket, begära en offert eller boka ett möte med mig för att få mer information.

Utförska våra LinkedIn-utbildningar

Anders Björklund
Grundare, vd och strateg sedan 2001. Anders delar generöst med sig av sin kunskap om hur man ska tänka kring onlinifiering och digitalisering.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera