LinkedIn-algoritmen: Så överlistar du den

av Niyat Ghebremichael

LinkedIn-algoritmen: Så överlistar du den

Med fler än 700 miljoner användare runt om i världen, är LinkedIn ett otroligt stort nätverk med fantastiska möjligheter att nå ut med ditt varumärke. Men om du vill nå din potential på LinkedIn måste du först veta hur plattformens algoritm funkar, och hur du överlistar den.

Hur LinkedIn-algoritmen funkar

LinkedIn-algoritmen är ett komplext system som styrs både av automatiska processer och användarbeteende. Det finns ett stort antal faktorer som påverkar hur många LinkedIn-användare du når med ditt innehåll. I stora drag kan man säga att algoritmen säkerställer att ett inlägg är trovärdigt och relevant. Relevans är viktigare än publiceringsdatumet på LinkedIn, därför är det vanligt att man som användare ibland ser relevanta inlägg från ett par veckor sedan i sitt flöde, istället för nyare men mindre relevanta inlägg.

LinkedIn-algoritmens fyra steg

Denna bild visar 4-stegsprocessen som LinkedIn använder för att bekämpa spam på plattformen.
Zooma LinkedIn algoritm process
Steg 1: Innehåll

Ett automatiskt system analyserar ditt innehåll direkt när du publicerar det på LinkedIn. Systemet graderar innehållet i följande kategorier – spam, låg kvalité eller godkänd.

Steg 2: Användarrapportering

I nästa steg mäter man vad användarna tycker om innehållet. Signaler som gilla-markeringar, delningar och kommentarer är såklart positiva. Ju mer positivt engagemang ditt inlägg får desto bättre.

LinkedIn-rapport
Om användarna inte tycker om ett inlägg, gömmer det eller till och med rapporterar det, filtreras inlägget ut och LinkedIn visar det för färre användare (eller kanske tar bort det helt och hållet).

Steg 3: Universell innehållsfiltrering

Om algoritmen ser att användare interagerar med ditt innehåll, utvärderar LinkedIn din profil och trovärdighet. Ju fler positiva reaktioner ditt inlägg får desto synligare blir det. LinkedIn vill naturligtvis inte belöna spamkonto, så spridningen av ditt innehåll avgörs av hur trovärdig din profil är.

Steg 4: Mänskliga redaktörer

I det sista steget kollar LinkedIn-anställda på ditt inlägg och bestämmer om det ska vara kvar i användares flöden eller om det ska försvinna. Redaktörerna matar algoritmen regelbundet med information om varför inlägg är relevanta och hur publiken reagerar på dem. Om det går särskilt bra för ditt innehåll kan redaktörerna välja att skicka den vidare till användare utanför ditt nätverk, och då kan det bli ett ”trendande inlägg”.

Hur man överlistar LinkedIn-algoritmen


Skapa relevant innehåll


Om ditt innehåll enbart handlar om ditt företag eller dina produkter kommer du inte fånga publikens uppmärksamhet. Försök att istället skapa värdefullt och relevant innehåll som är fokuserat på publikens frågor och behov.

För att skapa relevant och engagerande innehåll behöver du förstå publikens behov och beteende.

  • Gör innehållet engagerande genom att ställa frågor.
  • Undvik att bara dela länkar som du tycker är intressanta.
  • Använd LinkedIns undersökningsverktyg för att fråga efter nya innehållsidéer från dina följare.

LinkedIn-undersökningsverktyg

Publicera inte nya inlägg för ofta, undvik innehåll som kan vara förolämpande och publicera endast innehåll som är intressant för din publik – kom ihåg att relevans är viktigare än nyhet.


Optimera ditt innehåll för uppehållstid (dwell time)

I maj 2020 publicerade LinkedIn en artikel om användarnas uppehållstid (”dwell time” på engelska). En av faktorerna som ingår i algoritmen är hur lång tid användare lägger på ett inlägg.

Inlägg som användare lägger mycket tid på brukar prestera väldigt bra. Därför är det bra att skapa innehåll som användare kan lägga tid på, och inte bara scrolla förbi. Innehåll som videor eller längre textinlägg är oftast bra exempel där uppehållstiden är längre.

Använd olika typer av innehåll

LinkedIn-användare gillar att konsumera visuellt innehåll som videor, bilder och presentationer. Genom att använda dessa innehålltyper kan du nå din publik mycket effektivare.

Enligt denna artikel från LinkedIn, är native video (dvs. video som hostas direkt på LinkedIn) fem gånger bättre på att skapa samtal mellan LinkedIn-användare jämfört med andra typer av innehåll.

Om du tänker använda native video, se till att dina klipp har undertexter och att de är kortare än en minut. Bilder är också bra verktyg för att förbättra ditt engagemang. Genom att lägga till en bild i ett inlägg kan du få 98% fler kommentarer, enligt LinkedIn.

Det är alltid en bra idé att testa nya innehållstyper och format när de dyker upp. LinkedIns algoritm brukar boosta innehåll som använder LinkedIn egna verktyg, till exempel LinkedIn Events. Nästa gång du gör ett webinar, testa att bjuda in gästerna genom LinkedIn Events och se om du får fler anmälningar.

Använd maximalt tre hashtaggar

Hashtaggar hjälper LinkedIn-användare att hitta samtalen som intresserar dem, och de spelar roll i hur algoritmen bedömer ditt inlägg. Jag rekommenderar oftast att inte använder fler än tre hashtaggar – använder du mindre än tre riskerar du missa din chans att nå så många som möjligt, men fler än 10 kan tolkas som spam av algoritmen. Genom att välja en bra kombination av hashtaggar som är relevanta och har många följare får du möjligheten att nå en större publik.

Tagga andra användare försiktigt

Taggar kan hjälpa dig att få fler visningar när de som har taggats engagerar med ditt innehåll. Men kolla noggrant att du taggar rätt personer – LinkedIn straffar dig med mindre räckvidd om de du taggar inte svarar eller tar bort taggen.

Öka engagemang

Ju mer engagemang ditt inlägg får under den första timmen efter det publiceras desto bättre. Inlägg som ingen interagerar med under första timmen kommer algoritmen inte sprida vidare. Därför är det viktigt att du lägger tid på att svara på alla kommentarer du får på inlägget, särskilt under den första timmen. Om du skapar en diskussion i kommentarsfältet kommer ditt inlägg synas av fler människor.

Om du vill öka engagemanget på ditt företags LinkedIn-sida är dina anställda fantastiska resurser. Din räckvidd kommer att öka om de gillar, delar och kommenterar på dina inlägg regelbundet. Men det är viktigt att de gör det på rätt sätt. De ska alltså inte bara dela företagets inlägg – istället ska de ta en skärmdump och skriva sitt eget inlägg, och länka tillbaka till företagssidan.

När det kommer till LinkedIn (och sociala medier i allmänhet) är det viktigt med utbildning. Många av dina anställa vill vara mer aktiva på LinkedIn och hjälpa företaget nå fler människor, men de kanske inte vet hur man gör. Det är upp till dig att hjälpa dem.

Analysera din prestation och testa nya verktyg

Som en sista rekommendation föreslår jag att du använder LinkedIns analysverktyg kontinuerligt för att optimera dina inlägg. Prova nya saker och håll dig uppdaterad med LinkedIns Marketing Blog.

Nyligen lanserade LinkedIn ’stories’-verktyget. Det funkar på ungefär samma sätt som Instagram stories – användare och företag kan dela korta sekvenser av bilder och videor som försvinner automatiskt efter 24 timmar. Detta verktyg är fortfarande ganska nytt och är bara tillgängligt på mobil just nu, men fler och fler företag kommer att börja experimentera med det, så det är dags att sätta igång!

Jag hoppas denna artikel hjälper dig att få bättre resultat från LinkedIn. Jag har samlat ihop dessa tips om hur du kan optimera dina LinkedIn-uppdateringar i en PowerPoint-presentation. Du får gärna återanvända den med din egen branding för att utbilda dina kollegor.

Ladda ner LinkedIn-guiden

Du kan läsa den här artiklen på engelska på The Onlinification Hub.

Niyat Ghebremichael
Niyat är content creator på Zooma sedan 2019. Hon älskar att skapa innehåll och hjälper till att visualisera och realisera kampanjer och idéer.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera