Kundlivscykelns stadier: Leads och prospects är riktiga människor!

av Anders Björklund

Kundlivscykelns stadier: Leads och prospects är riktiga människor!

Du har säkert hört termer som 'Leads', 'MQLs' och 'Opportunities'. I den här artikeln ska jag definiera och förtydliga vad företag behöver veta om de olika stegen i kundlivscykeln. Och jag har inkluderat en nedladdningsbar PDF, där jag definierar varje steg för dig.

Varför definiera livscykelstadier?

Genom att använda de olika stadierna  i kundlivscykeln är det möjligt för din organisation att veta var en specifik kontakt befinner sig i processen. Och man kan bättre förstå hur leads skickas mellan marknad och försäljning. Genom att definiera varje steg och kartlägga de utmaningar som dina potentiella kunder möter vid varje punkt kan du se till att innehållet du producerar hjälper dem med deras utmaningar och stödjer dem genom kundresan.

Vad är ett livscykelstadium?

Stegen, eller stadierna, inom CRM är tänkta att anpassas till kundresan genom din marknadsföring, försäljning och eftermarknad. Kundlivscykelns stadier ska täcka alla etapper från första stund till dess att kunderna blir ambassadörer för ditt företag.

De olika stegen i livscykeln är de tillgängliga alternativ i standardegenskaperna för livscykelsteg som finns på både kontakt- och företagsobjekten. 

Men ibland tycks företag glömma att det finns människor bakom dessa etiketter. Det är riktiga människor som besöker dig online, laddar ner dina content offers, bokar webbseminarier, läser e-böcker, interagerar på sociala medier, läser dina broschyrer och som funderar på om de kan lita på dig och ditt företag.

Dina potentiella kunder är inte etiketter – och definitivt inte siffror. De är riktiga människor som försöker lösa faktiska problem och behöver få svar som de kan lita på från trovärdiga människor så att de kan göra rätt val och rekommendationer för att uppnå företagets mål.

När du inser detta kanske du kan vara lite mer bestämd i hur du skapar onlineinnehåll, nyheter, säljmaterial och annat du behöver för att göra bra affärer.

Lead, MQL, Opportunity. Så länge jag har varit yrkesverksam har man använt sådana här termer. Men jag blir fortfarande förvånad över hur få företag som faktiskt har standarddefinitioner av vem som är vad. Det tycks alltid finnas viss förvirring kring de här termerna.

Samtidigt är motivationen bakom de flesta B2B-företagens onlineinvesteringar att man vill skapa flera leads. De grundläggande benämningarna på kundlivscykelns stadier styrs ofta av valet av CRM-system. Ett CRM som de flesta företag använder som ett manuellt administrationssystem och som säljkåren är tvingad att använda.

Jag tror att det är viktigt att bestämma hur kundlivscykelns olika stadier ska definieras. Här får du ett förslag på hur du skulle kunna tolka dem.

Kundlivscykelns stadier

Behöver du hjälp med att skapa anpassade egenskaper för kontakterna i din CRM för att kunna identifiera kontakter i varje stadium av livscykeln? Prata med en expert.

Denna artikel är ursprungligen publicerad på engelska och har översatts till svenska. Du kan läsa originalet här.

Anders Björklund
Grundare, vd och strateg sedan 2001. Anders delar generöst med sig av sin kunskap om hur man ska tänka kring onlinifiering och digitalisering.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera