Hur kan jag återanvända vårt marknads- och säljmaterial?

av Cecilia Langenius

Hur kan jag återanvända vårt marknads- och säljmaterial?

Jag får ofta frågan från mina kunder: "Hur kan jag återanvända vårt marknads- och säljmaterial?", så jag bestämde mig för att skriva en kort artikel om det. Det kan ibland vara bättre att satsa på återanvändning i stället för att producera nytt material. Du kan nå en ny publik eller få en bättre effekt genom att återanvända det du redan har.

Du behöver helt enkelt inte skapa nytt innehåll varenda dag. Det finns flera sätt att återvinna befintligt material. Ta något som redan finns, t.ex. en artikel eller ett webinarium, uppdatera det i annan form – och det får nytt liv.

Här är några olika sätt att återanvända innehåll:

  • Gör om publicerade bloggartiklar till content offers.
  • Gör om textmaterial till ljud.
  • Gör video av ditt säljmaterial.

Ditt bloggarkiv är en utmärkt källa till innehåll som kan återanvändas. När dina kunskapsartiklar är publicerade och skapar trafik, är det dags för nästa steg i inbound-metoden: att konvertera besökare till leads.

Gör om bloggartiklar till content offers

Vilka artiklar ska jag göra om till content offers - och hur gör jag?

Använd bloggstatistiken för att identifiera de mest populära artiklarna. Det är de med högst trafik du ska jobba vidare med.

Bloggartiklar är enkla att konvertera till exempelvis e-böcker. Välj flera artiklar med liknande ämnen, lägg till en introduktion och en slutsats och paketera den i e-bokformat. Lägg sedan till några bilder och kanske lite grafik. Gör det enkelt för dig – det behöver inte vara design i världsklass.

Gör om textmaterial till ljud

Varför ljud? Lyssnandet ökar hela tiden. Man lyssnar på en podcast eller slog i sin smartphone när man pendlar, när man är på gymmet eller när man har lite tid över för att läsa en artikel. Med ljudinnehåll kan du nå en ny publik - medan vissa föredrar att läsa, föredrar andra att lyssna.

Hur gör jag om texter till ljudmaterial?

Här är några exempel på hur du kan göra:

Läs helt enkelt in en bloggartikel till en ljudfil, så har du en slog (sound blog). Och när du ändå är igång kan du spara mycket tid genom att göra flera inspelningar vid samma tillfälle. Den färdiga inspelningen kan laddas upp till musik- och podcast-plattformar som SoundCloud eller Mixcloud.

Om du inte har utrustning eller tid för att spela in ljudfiler själv, kan du använda "text-till-ljud-verktyg", till exempel SpeechKit. Sådana verktyg läser automatiskt upp texter – faktiskt med riktigt verklighetstrogen röst.

En annan möjlighet är att göra en podcast. Det är egentligen inte så svårt, men det kräves planering, tålamod och lite övning. 

Gör video av ditt material

Varför video? Video är lätt för besökaren att ta till sig och att engagera sig i. I takt med att allt fler väljer att kommunicera med hjälp av video, lär sig besökare både att uppskatta det mer och mer, och kanske till och med förvänta sig videomaterial. Så det är kanske inte så konstigt att allt fler företag satsar på videoproduktion i olika former.

Hur gör jag video av mitt befintliga material?

Här är några exempel på hur du kan göra:

Gör korta videoklipp som svarar på frågor. Kolla till exempel med dina säljkolleger vilka som är de vanligaste frågorna kunderna ställer, och spela helt enkelt in svaren på video och lägg ut på bloggen.

Har någon från ditt företag varit värd på ett webbinarium? Bra! Försök att dela upp webinariet och återanvänd det till kortare videoklipp. Du kan publicera dessa videor som en serie på din blogg eller YouTube-kanal. Var konsekvent när du lägger upp dina videoklipp och publicera regelbundet - regelbundenheten ger trognare följare.

Har ni kanske gjort en demo för en mässa eller intervjuat kunder och besökare? Ta material från olika evenemang, som till exempel mässor eller seminarier, och publicera det!

Konvertera besökarna till leads

När du har ansträngt dig så för att både skapa video och lockat tittare  är dags för nästa steg: att konvertera dessa besökare till leads. Videoplattformar som Vidyard gör det möjligt att skräddarsy video, lägga in pop-out-CTA:er eller att bädda in kontaktformulär direkt i slutet av videon. Detta föder din marketing automation-plattform med kontaktinformation som snabbare konverterar tittarna till leads.

Till sist ett litet tips: Det kan vara nog så knepigt att överblicka och samla in allt material som finns i organisationen. Därför är det bra att ha en redaktion för sådana här saker - en redaktion som också säkerställer att allt material är i linje med företagets värderingar och affärsmål.

Hör av dig – vi delar gärna våra kunskaper med dig!

Redaktörens anmärkning: Den här artikeln skrevs ursprungligen på engelska och har översatts till svenska. Du kan läsa originalet här.

Cecilia Langenius
Cecilia is a Project Manager that loves to be part of global project teams. She drives her projects with a clear purpose and a fixed timetable.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera
Oh no! Could not find any posts that were tagged with “inbound”!