Företagsbloggning: Hur ofta ska du blogga?

av Niyat Ghebremichael

Företagsbloggning: Hur ofta ska du blogga?

Kunder frågar ofta hur många bloggartiklar man ska publicera per vecka. I den här artikeln tipsar jag om hur du hittar rätt frekvens och tidpunkt för publicering av dina artiklar.

Det korta svaret på frågan är: det beror på.

Mindre företag kan vara framgångsrika genom att publicera en till fyra gånger i veckan, medan större företag kan publicera artiklar dagligen.

Hur ofta du ska blogga styrs av vilka mål du vill uppnå med din blogg eller kunskapshub, d.v.s. den ideala frekvensen beror på vad som är bäst för ditt företag.

  • Om ditt mål är att öka trafiken till din webbplats med hjälp av innehåll så kanske du vill publicera oftare. Målet bör vara att publicera fyra till fem gånger per vecka.
  • Om ditt huvudsakliga syfte är leads-generering kan du fokusera mer på ditt content offer istället för artikeln. Målet bör vara att publicera två till tre artiklar i veckan, tillsammans med ett bra content offer.
  • Om ditt fokus ligger på att höja medvetenheten kring ditt varumärke så bör du diversifiera innehållet. Sådana artiklar behöver inte publiceras ofta, det räcker med en till två gånger i veckan.

På Zooma är målet att publicera tre artiklar per vecka. Här är ett exempel från The Onlinification Hub: När vi ökade frekvensen från två till tre artiklar i veckan, så ökade både besöken och antalet prenumeranter markant.

Men kvalitet går före kvantitet. Om du ska publicera tre bloggartiklar per vecka måste de hålla rätt standard på kvaliteten och vara relevanat. Det är bättre att publicera en enda artikel av hög kvalitet istället för tre medelmåttiga.

När ska man publicera artiklar?

Någon generell tidpunkt för publicering kan inte bestämmas utan att förstå din specifika målgrupp och marknad, men här är några riktlinjer:

För att generera hög trafik är en bra tid att publicera en artikel för B2B-läsare på vardagsmorgnar (helst tisdag-torsdag). Dina läsare letar efter något intressant när de pendlar till jobbet och under de tidiga timmarna på dagen. Ditt meddelande kommer då också visas högst upp i deras mailkorg.

Enligt NetLines rapport från 2019 var chefer på C-nivå mest engagerade i nedladdningsbart B2B-innehåll mellan 9.00 och 13.00.

c-level-execs-consumption-of-b2b-content-by-hour-in-2019KällaNetLine's report

Om du är verksam inom B2C och siktar på interaktioner, t.ex. likes och kommentarer, så är en bra tid på lördag morgon runt klockan 8. Dina läsare är vanligtvis mer avslappnade på en lördagsmorgon och har mer tid att läsa innehållet.

Försök att inte oroa dig för mycket över rätt publiceringstid, fokusera istället mer på att dela och marknadsföra ditt innehåll via de olika kanalerna.

Ladda ner guiden för att skapa innehåll

I den här guiden får du råd och tips för att underlätta skapandet av innehåll för din publik i specifika sammanhang. Det betyder att tillhandahålla rätt innehåll, av rätt kvalitet till rätt slutanvändare inom din verksamhet.

 

Ladda ner guiden här

Redaktörens anmärkning: Den här artikeln skrevs ursprungligen på engelska och har översatts till svenska. Du kan läsa originalet här.

Niyat Ghebremichael
Niyat är content creator på Zooma sedan 2019. Hon älskar att skapa innehåll och hjälper till att visualisera och realisera kampanjer och idéer.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera