Digital beredskap: Vad innebär det?

Av Alexander Evjenth

Digital beredskap: Vad innebär det?

Nyligen gästades jag av Anders och Stellan i The Onlinification Pod för att spela in avsnittet 'What is digital readiness?', ett begrepp som jag väljer att översätta till 'digital beredskap'. Vi pratade om vad begreppet innebär och diskuterade utmaningarna som hindrar företag från att lyckas med digital beredskap. Den här artikeln är en sammanfattning av vad vi pratade om.

Vad är digital beredskap?

I poddavsnittet definierade Anders digital beredskap som:

Förmågan du, dina kollegor och din organisation har för att lyckas med övergången från analogt till digitalt.

Tyvärr visade det sig i mars 2020 att väldigt få företag hade digital beredskap. I avsnittet tog Stellan upp att en av anledningarna till att företag har såpass dålig digital beredskap är för att vi tenderar att göra saker på exakt samma sätt, vi går i samma skolor och läser samma läroböcker som vi gjorde innan alla förstod att digitalisering och online behöver prioriteras.

Vad hindrar företag att uppnå digital beredskap?

I podden pratade vi om att det är konflikten mellan den kortsiktiga och långsiktiga perspektivet som hindrar företag att förbättra sin digitala beredskap. Denna konflikten är tydlig för börsbolag som arbetar enligt kvartalsekonomi, där de ständigt mäts på kortsiktiga resultat. 

Det finns många företag som har fått kritik för att de under flera år inte har gjort vinst, men som nu har vänt och gjort rejäla vinster. Detta är för att de en gång i tiden gjorde långsiktiga investeringar som nu ger resultat. 

Anders belyste att ledarskap, kultur och hur anställda mäts också kan sätta käppar i hjulen för att uppnå digital beredskap. Här har privatägda företag en fördel, eftersom de kan själva bestämma vad som är ett lyckat år för dem (det är inte upp till marknaden att avgöra). 


Hur lyckas man uppnå digital beredskap?

Enligt Stellan är det viktigt att göra flera små steg. Han citerade Jeff Bezos som säger att om du måste satsa företaget är det för sent.

Det innebär att Amazon prioriterar att göra många små satsningar istället för att arbeta länge med något för att sedan upptäcka att världen har gått i en annan riktning. Många andra företag gör nämligen det misstaget, de upptäcker att de hamnat efter och tvingas göra enorma satsningar och investeringar för att omvandla företaget, med andra ord - satsa företaget.

Så för att förbättra din digitala beredskap ska du ständigt göra små experiment, inte jobba för länge med något för att sedan upptäcka att världen har gått i en annan riktning. 

När kommer de flesta företag uppnå digital beredskap?

Både Anders och Stellan är överens, om 30 - 40 år (förmodligen tidigare) kommer alla företag ha omfamnat digitalt per definition - de som inte har gjort det har nämligen försvunnit på vägen.

Vill du lyssna på poddavsnittet? Klicka på länken nedan. 

Lyssna på: What is digital readiness?

Alexander Evjenth
Alexander är content creator med stort intresse för att lära sig nya saker. Och ännu mer gillar han att dela med sig av kunskapen genom att skapa kunskapsinnehåll.
Keep me updated!
Prenumerera