Öppenhet, förtroende och inbound

av Carl Wåhlander

Öppenhet, förtroende och inbound

Innan jag började som AD på Zooma gick jag på Hyper Island i Stockholm. Det är en skola som fokuserar mycket på gruppdynamik. En av de första sakerna vi fick lära oss var öppenhet- och förtroendespiralen. Det är ett enkelt men effektivt verktyg som kan användas i många sammanhang.

Vad är en öppenhet- och förtroendespiral?


Den här "spiralen" utvecklades av Anders Wendelheim och är i grunden en enkel tanke. Den bygger på återkoppling med öppenhet och förtroende. Om vi ​​kan vara öppna mot varandra, utan rädsla för att visa oss sårbara, kan vi utlösa en positiv spiral av öppenhet och förtroende.


openness and trust
Öppenhet- och förtroendespiral

Anledningen till att vi lärde oss detta på Hyper Island var för att vi skulle kunna bygga bättre och mer effektiva team. Inom gruppen är detta ett hjälpmedel för att presentera idéer och ge och ta emot feedback. I slutändan kommer det att resultera i en bättre produkt.

Hur kan detta användas för inbound?

Numera tycks det finnas dark patterns – d.v.s. design som är gjord för att lura besökaren till vissa beteenden – överallt på nätet. Men i takt med ökade krav på personlig integritet gäller det att vinna användarnas förtroende. Genom att vara öppen med dina avsikter får du förtroende från användaren, och detta i sin tur gör hen mer benägen gå vidare till nästa steg i inbound metodikens livscykelfaser. En transaktion där man byter någon form av persondata mot ett attraktivt innehåll är en schysst deal. Att lura användaren att lämna information i utbyte mot skräppost är däremot inte en schysst deal. Inbound handlar om transparens – och år 2020 bör designen också vara transparent.

Om användarna blir tydligt informerade och designers är ärliga behövs inga dark patterns för att tvinga dig att fatta ett visst beslut.

Här är några tips om hur du eller ditt team kan bli mer öppna och förtroendingivande:

  • Sök aktivt feedback från dina kolleger och dina kunder. Förtroende och öppenhet smittar av sig, så snart nog kommer andra att fråga efter dina åsikter.
  • Öva empati. Sätt dig in i användarnas, vänners och kundernas situationer. I slutändan kan det ju vara de som använder din produkt.
  • Lär känna dina medarbetare personligen. En konferens kan ju också användas för att ha kul tillsammans, och detta förbättrar i slutändan designprocessen.
  • Att lita på någon personligen hjälper dig att ge hen förtroendet med din feedback, och de kommer att känna sig mer bekväma med att ge feedback också.
  • Titta inte bara på de senaste designtrenderna. Eftersträva design som vågar utmana normen. Var öppen för förändring.

Planerar du din nästa inbound-kampanj nu? Då kan du träna på öppenhet och förtroende i samband med den. Du kan ju till exempel ladda ner och diskutera den här checklistan med ditt team för att lyfta ert inbound-jobb till nästa nivå.

Hur man genomför framgångsrika inbound-kampanjer

Denna artikel är ursprungligen publicerad på engelska och har översatts till svenska.

Carl Wåhlander
Art director på Zooma, 2019-2022.
Håll mig uppdaterad
Prenumerera