Vilket företag behandlar dig precis som du vill bli behandlad?

Av Anders Björklund

Vilket företag behandlar dig precis som du vill bli behandlad?

Ibland ställer jag frågor här. Rubriken på den här posten är en enkel fråga, men ändå är den så svår att svara på. Vissa säger Spotify, andra säger Amazon. Några säger Über. Och några säger den lokala modebutiken, kvarterskrogen eller frisören. Men de allra flesta kan inte svara alls.  

Sen många år tillbaka frågar jag deltagare på mina föreläsningar och workshoppar ”Vilket företag behandlar dig precis som du vill bli behandlad?”

Jag har ett viktigt syfte med att ställa just den här frågan och svaren skiftar betydligt.

För det mesta dröjer det innan någon svarar över huvud taget. I stället sitter alla tysta med något dröjande i blicken. Vanligtvis kan de allra flesta inte svara alls.

Så varför är den här frågan så svår? Varför kan man inte ge exempel på företag som bemöter en precis som man vill bli bemött?

Jag har inte hela svaret, även om jag har funderat mycket kring den här frågan. Ibland tror jag att den simpla förklaringen är att ytterst få företag har bestämt sig för att verkligen bli bra på att bemöta sina kunder på kundernas villkor. Visserligen pratar ju de flesta företag om hur kundfokuserade de är och hur de alltid sätter kunden i första rummet. Men gör de egentligen något för att stödja sådana påståenden?

Vissa företag pratar inte ens om sina kunder. I stället pratar de bara om vad de tillverkar och levererar.

När jag frågar min publik och någon svarar med ett visst företag, frågar jag alltid varför hon väljer just det företaget. Svaret blir oftast några exempel på hur just det företaget bryr sig om kunden, kommer ihåg kunden och bemöter dem på ett personligt sätt.

Om du vill ta den här positionen i din bransch råkar den faktiskt vara ledig. Det krävs nämligen ett helt annat mindset och ett genuint intresse av att verkligen förstå hur det är att vara dem – kunderna. I vilken bransch som helst finns det ytterligt få företag som har bestämt sig för att verkligen lära känna sina kunder.

Jag har tre råd att ge dig som vill att just ditt företag skall vara svaret på den där jobbiga frågan:

  • Var uppriktigt intresserad av hur det är att vara kunden. Du måste förstå deras förväntningar, vanor, beteenden och behov.
  • Bestäm dig för att bara utveckla, skapa, tillverka och tillhandahålla saker som är relevanta ur utifrån-perspektivet – kundens perspektiv.
  • Ta reda på vad de kommer att jämföra dig med så att du kan möta deras förväntningar och göra det enkelt för dem.

Kommentera gärna här nedanför med ditt svar på frågan ”Vilket företag bemöter mig precis som jag vill ha det?”

Prata med oss om inbound! 

Anders Björklund
Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Keep me updated!
Prenumerera
Oh no! Could not find any posts that were tagged with “inbound-som-metod”!