Online-närvaro och leadgenerering

Av Anders Björklund

Online-närvaro och leadgenerering

I en värld där alla säger att de vill generera leads online, vad behöver du prioritera?

Jag hävdar att din online-närvaro måste vara väldefinierad, noggrant planerad och väl utförd. Du måste investera i högkvalitativt innehåll som är relevant för dina kunder och prospects, du måste svara på deras frågor, stödja dem i deras utmaningar och göra det enkelt för dem.

För att få önskat resultat måste din online-närvaro motsvara ovanstående och dessutom ska den vara central för att öka försäljning och intäkter.

Så vad ska du prioritera?

Möjligheter att konvertera

Din online-närvaro måste generera prospects och kunder. Jag har sett många webbplatser och applikationer som visserligen är coola, men samtidigt omöjliga för konvertering. Konverteringen är ditt huvudsyfte - du vill att kunder och prospects ska interagera med dig genom meddelanden, prenumerationer, nedladdningar, genom att begära olika saker och genom att göra inköp.

Så snart du har identifierat en lead via nätet och har den rättsliga grunden för att kommunicera med dem, måste dessa relationer vårdas kontinuerligt. Du gör det främst genom att tillhandahålla kvalitetsinnehåll med hög relevans för dem – och kombinera det med relevanta CTA:er.

Kunskapsinnehåll

Dina prospects och kunder söker efter lösningar, produkter eller tjänster som kan lösa deras problem. Du måste ge de svaren och föreslå lösningar som kan tillgodose deras behov.

Jag föreslår att du skapar två till fyra artiklar i veckan på din kunskapshub eller din blogg för att komma igång.

Användarupplevelse på alla enheter

Din online-närvaro måste ge en bra användarupplevelse på alla olika enheter oavsett om det är en desktop-dator, laptop, surfplatta, smartphone eller någon annan enhet. Allt innehåll och alla funktioner bör anpassas och presenteras på ett sätt som passar för den enhet som används.

Låt dem beställa och köpa

Du bör ge dina kunder och kunder möjlighet att beställa eller köpa allt de vill köpa via nätet. Krånga inte till det, utan gör det enkelt.

Ge dem upplevelsen de förväntar sig

Var klar och tydlig när du kommunicerar de unika skälen för att köpa just dina produkter eller tjänster. Hur kan du vara trovärdig och relevant för dina leads och kunder? Innehållet och funktionaliteten i din online-närvaro, i kombination med utseende och känsla, är lika viktiga för att skapa konverteringar.

Det är ganska enkelt att sticka ut och påverka så att besökare upplever just ditt innehåll och funktionalitet som relevant och unikt, bara du har ovanstående på plats.

När du har det ovanstående på plats leder du sannolikt i din bransch.

Och kom ihåg: din online-närvaro ska fokusera på dina personas och deras behov och utmaningar.

Är du inte där ännu?

Om du inte har implementerat ovanstående och genererar mindre än 50% av din försäljning via online, eller om du har en kund-NPS under +60, kontakta mig så kan vi diskutera hur du bör prioritera.

Redan där?

Om du redan har implementerat ovan och genererat 50% av din försäljning via online och har en kund-NPS på +60, kontakta mig så kan vi diskutera hur du bör prioritera härnäst.

Boka ett möte

Redaktörens anmärkning: Den här artikeln skrevs ursprungligen på engelska och har översatts till svenska.

Anders Björklund
Grundare, vd och strateg sedan 2001. Anders delar generöst med sig av sin kunskap om hur man ska tänka kring onlinifiering och digitalisering. Han ställer många frågor och han vet vad han ska göra med svaren.
Keep me updated!
Prenumerera