Innehåll: Därför är det så svårt att vara relevant och engagerande

Av Anders Björklund

Innehåll: Därför är det så svårt att vara relevant och engagerande

Vart går du för att få svar eller expertråd i en viktig fråga? Troligtvis googlar du, och du är inte ensam. Google svarar på över fyra miljarder sökfrågor varje dag. Men om innehållet inte är relevant eller engagerande är det osannolikt att det dyker upp på Google. Lär dig hur du skapar relevant och engagerande kunskapsinnehåll genom att ladda ner vår guide.

När du skriver en fråga med många ord, s.k. long tail, i sökfältet är länkarna som visas i dina sökresultat innehåll. Och du konsumerar sådant här innehåll dagligen.

Artiklar som guidar dig om du har fått sämre syn. Kontaktformuläret som leder dig till rätt support och svar. Videoinstruktionen som visar  det bästa sättet är att använda dina nya glasögon. Nyheter, Instagram, bloggartiklar, videor, GIF-filer, bilder. Allt är innehåll.

Innehåll är en central del av vår vardag. Innehållet håller oss informerade, svarar på våra frågor, underhåller oss, får oss att le, vägleder oss i våra beslut och så vidare. Innehåll hjälper människor att få svar på frågor, att vägledas, att bygga förtroende och att skapa nöjdhet. Innehåll håller dina kunder nöjda. Det ger nya besökare till din webbplats och i slutändan genererar det önskade resultat för våra företag.

Men varför är det så utmanande för företag att skapa relevant och engagerande innehåll?

Det enkla svaret är att de inte förstår hur det är att vara deras potentiella eller befintliga kund.

I innehållets guldålder tycks konkurrensen online vara större än någonsin, men samtidigt är den enklare än någonsin. I stället för att skapa innehåll som bara ska fylla specifika luckor online, eller för att vissa att man är aktiv i sociala media, måste företag hitta sätt att skapa verkligt värde och relevans. Och för att vara relevant måste de fokusera på hur det är att vara deras kund eller prospect. Man måste helt enkelt förstå vad kunder förväntar för att kunna skapa rätt innehåll.

Långt ifrån alla företag klarar den här utmaningen. Man måste fatta beslut, återanvända och byta tankesätt. Och efter det måste man ha en detaljerad process och plan för att kunna tillhandahålla engagerande innehåll.

Förmågan att löpande skapa relevant och kvalitativt innehåll är förutsättningen för SEO och konvertering. Det ständiga flödet av innehåll som täcker specifika branschutmaningar och syftar till att lösa de personliga behoven och problemen är en väg att utveckla ditt företags varumärke. Ditt varumärke måste vara en kunskapsauktoritet som är trovärdig och relevant bland  dina befintliga kunder.

Idag gäller det att skapa exakt rätt innehåll som tilltalar våra personas. Detta har blivit allt viktigare eftersom konkurrensen ständigt ökar ionlinevärlden och det är svårt att särskilja sig från alla andra liknande företag och erbjudanden där ute.

Alla företag måste förstå grunderna i människors beteende och förväntningar. Det hjälper dig när du bestämmer vilket innehåll som behövs.

När det gäller skapande av innehåll är det några saker som företag måste ta hänsyn till när de planerar att ta fram relevant innehåll.

Allt fler företag ägnar sig åt att skapa och distribuera innehåll för att utöka sin online-närvaro och för att öka brand awareness. Det är att kasta resurserna i sjön.

Man måste hitta rätt sätt för att få insikt om sina befintliga kunder och mån måste förstå hur det är att vara dem. Att skapa engaerande och relevant innehåll kräver helt enkelt att man förstår kunden och hennes behov.

Ladda gärna ner vår guide och se hur du kan skapa bättre innehåll.

Hur skapar man kunskapsinnehåll

Anders Björklund
Founder, CEO & Strategist since 2001. Anders provides thoughts and reflections about what and how to think about onlinification and digitalisation in B2B. Asks a lot of questions, and knows what to do with the answers.
Keep me updated!
Prenumerera
Oh no! Could not find any posts that were tagged with “innehåll-content”!