Hur startar man en företagsblogg?

Av Elin Salekärr

Hur startar man en företagsblogg?

Ofta får vi frågan från kunder om hur man startar en företagsblogg med användbart innehåll för deras publik. I den här artikeln förklarar jag hur vi guidar dem i processen och implementeringen av en sådan plats.

Vad är en företagsblogg?

En företagsblogg är en plats fylld med kunskapsinnehåll. Beroende på storleken på din målgrupp så kanske du behöver en eller flera bloggar för att kunna adressera de avsedda personerna med rätt innehåll. Innehållet ska vara objektivt, relevant och neutralt. Det består av artiklar och (låsta) erbjudanden och bör skapas av trovärdiga författare. Fokus ska ligga på personans behov, så detta är inte en plats för reklam eller skryt om att ha den bästa produkten i världen. Du vill lösa problemen eller besvara de frågor som människor har. Gör det, så kommer de tillbaka och letar efter mer.

Exempel på en företagsblogg

Ett utmärkt exempel på en företagsblogg är VBGs blogg - den världsledande tillverkaren av lastbilsutrustning. VBG ligger i framkant inom lastbilskopplingsindustrin och är en verkligt engagerad partner och expert i flera bilindustriföreningar och deltar aktivt i utvecklingen av internationella regler och förordningar - alltid med säkerhet, ansvar och innovation i åtanke. Ett 'inbound'-tankesätt, tillsammans med många andra initiativ för att föra deras djupgående kunskaper inom transportområdet till de olika intressenterna, bidrar till att förbättra trafiksäkerheten och hållbarheten genom förbättrad transporteffektivitet.

VBG-blog

Source: VBG 

Varför ditt företag behöver en blogg

Att bygga ett kunskapsnav är en integrerad del av er marknadsförings- och kommunikationsstrategi. Det kan hjälpa er att bygga trovärdighet, bli mer av en ledare inom er bransch och det kan öka er SEO. Det är avgörande för att kunna locka de som är intresserade och generera kontakter som skapar fler affärer. Företag som använder bloggar får 67% fler kunder än de som inte gör det. För att möta denna efterfrågan och kunna tillhandahålla relevant, engagerande och aktuellt innehåll är ett kunskapsnav ett bra format.

Checklista: Hur man implementerar en företagsblogg

Att starta en företagsblogg kräver planering, resurser och ansträngningar för att uppnå en rimlig ROI. Checklistan nedan hjälper dig att prioritera de väsentliga komponenterna för att starta ett kunskapsnav och planera en framgångsrik lansering eller omstart.

How to implement a business blog checklist

Ladda ner en utökad steg-för-steg-guide

En gratis 27-sidors steg-för-steg-guide som hjälper dig att starta eller starta om ett framgångsrikt kunskapsnav och ta dina 'inbound'-insatser till nästa nivå. Jag kommer att vägleda dig genom de viktiga stegen för att få ut det mesta av det hela.

Ladda ner företagsbloggsguiden nu!

Om du har frågor angående implementering av en företagsblogg, kontakta oss.

Editor's note: This article was originally written in English and has been translated into Swedish.

Elin Salekärr
Elin is a Project Manager at Zooma since 2011. She thinks a lot, wants everyone to be onboard and appreciates all kinds of clever communication.
Keep me updated!
Prenumerera